Taking too long? Close loading screen.
Connect with us

Tech

Trump Regime Installs Conspiracy Theorist to Help Build Propaganda Network With Taxpayer Money

Published

on

The U.S. Agency for Global Media, a government-run news company that traces its roots to the first Cold War, has hired far-right commentator and conspiracy theorist Frank Wuco, according to a new report from Politico. It’s just the latest sign that President Donald Trump is attempting to build his own media empire with U.S. taxpayer money and comes just days after USAGM fired at least seven top officials in a purge that has roiled some journalists at the traditionally nonpartisan agency.

Advertisement

Wuco, who hosted a talk radio show from 2011 to 2013 and owns a Big Data company called Red Mind Solutions, has previously said that President Barack Obama was born in Kenya, a conspiracy theory called “birtherism” that was often promoted by Trump on Fox News before he took power in 2017. Wuco has also claimed that former CIA director John Brennan secretly converted to Islam, among other wild conspiracies.

There have long been rumors that Trump wanted to create his own media company and, after nearly four years in office, the president seems to be fast-tracking that plan with an agency that already has a significant presence around the world. USAGM, which was previously overseen by a bipartisan panel but now has a CEO appointed by the president, is supposed to be independent of political pressure from whatever party holds power.

Advertisement

USAGM oversees several radio, TV, and internet news outlets like Voice of America, Radio Free Europe, Radio Free Asia and the Middle East Broadcasting Network, but the primary audience for those groups has been people outside of the U.S. It was illegal for USAGM’s predecessor organizations to broadcast in the U.S. under a 1948 law known as the Smith-Mundt Act but that legislation was repealed in 2013.

Michael Pack, a conservative filmmaker and ally of Steve Bannon, was nominated to lead USAGM in June of 2018 and was confirmed by the Senate this past June, but Pack’s tenure has already been filled with suggestions of impropriety. Most notably, Pack’s operation of both the nonprofit Public Media Lab and the for-profit Manifold Productions—the latter of which was awarded contracts from the former. The Attorney General for Washington D.C. is reportedly investigating the arrangement.

Questions about editorial independence at USAGM were raised this week when Voice of America tweeted a particularly glowing take on Vice President Mike Pence’s allegiance to Trump.

[embedded content]
Advertisement

But an insider at USAGM tells Gizmodo that this particular tweet was just poorly timed and there hadn’t been any direct political interference in the newsroom at least up to that point. The insider did not comment on Wuco’s appointment nor the purge of executives at the news company, interim CEO Grant Turner and general counsel David Kligerman, which seem to be more troubling for a number of reasons.

Democrats are not happy with the moves, to say the least, with Representative Eliot Engel, Chairman of the House Committee on Foreign Affairs, issuing a stern rebuke yesterday.

Advertisement

“Michael Pack is once again attempting to purge USAGM of the apolitical, career officials who have helped ensure that the agency fulfills its mission to provide unbiased news and information around the world,” Engel said in a statement posted online.

“He is destroying the decades-old legacy of America’s international broadcasting efforts in a clear attempt to transform the agency into an ideological mouthpiece to promote Donald Trump in advance of the election,” Engel continued. “And, despicably, he or someone in his inner circle leaked the names of career individuals to the New York Post as he was in the process of sidelining them.”

Advertisement

Engel said that the firing of the executives was likely an “illegal retaliation” for Pack’s “potentially inappropriate or unlawful actions.” Engel called for an investigation by the Office of the Inspector General and noted that Pack is scheduled to speak to a congressional committee on September 24.

“The United States is not a dictatorship, and I will not stand by as Donald Trump tries to create a Soviet Tass or Chinese Xinhua government mouthpiece through his henchman, Michael Pack,” Engel said.

Advertisement

Engel’s statement came before news of Wuco’s hiring at the agency became public. And Politico reports that Wuco is already conducting an “audit” of the news group’s policy and research.

Wuco joined the Trump regime in 2017 under the State Department before moving to the Department of Homeland Security, and was deputy director of intelligence at U.S. Special Operations Command Central in the early 2000s. In that role, Wuco helped plan both the invasion of Afghanistan and Iraq, according to a 2014 article from the Tampa Tribune.

Advertisement

Wuco started his post-military political career with local organizing for the Republican Party around his home in Florida during the 2004 presidential election and wrote a blog called Red Wire that claimed global terrorism was “rooted in Islam.”

Wuco was a guest on several right-wing TV and social media-based programs during the Obama years, appearing on Fox News in December of 2015 after the mass shooting in San Bernardino, California, and criticized the Obama administration for not examining the shooter’s social media posts. Wuco also appeared on Glenn Beck’s Blaze TV in June of 2014 as a “national security expert.”

Advertisement

In 2016, Wuco spoke to the Dougherty Report radio program, saying that the U.S. should have “dropped a couple of low-yield tactical nuclear weapons over Afghanistan the day after 9/11,” according to the Washington Post.

The U.S. Agency for Global Media has gone through several name changes over the years, originally founded in 1953 as the United States Information Agency to promote America’s messages against communism and in favor of U.S.-style capitalism. The USIA actively advocated for regime change in Cuba with the CIA during the 1960s, according to documents uncovered in just the past decade, and USIA often wrote newspaper articles under fake names in countries like Brazil, Germany, Jamaica, and Australia.

Advertisement

While the agency doesn’t get much notice in the U.S., it has historically found tremendous reach overseas with not only radio and TV, but movies. In the year 1963 alone, about 600 million people around the world saw a documentary that was produced by USIA every month, according to the book Murrow’s Cold War: Public Diplomacy for the Kennedy Administration. The USIA provided theater owners free content and moviegoers were often watching documentaries produced by the U.S. government at a time when it was standard for newsreels and other short films to be played before the feature movie.

The USIA was dissolved in 1999 under the Clinton administration after it was deemed unnecessary with the fall of the Soviet Union. The agency was resurrected as the Broadcasting Board of Governors (BBG) before the name was changed to U.S. Agency for Global Media in 2016 at the start of what can now be considered the New Cold War between western powers like the U.S. and UK against near-peer adversaries like China and Russia.

Advertisement

Russia has previously sought to curtail the agency’s activities around the world, even after the first Cold War’s more direct confrontations, detaining and denying entry to Jeff Shell, an executive with NBCUniversal and former chairman of the BBG in July of 2016, in Moscow notably close to that year’s presidential election.

For whatever it’s worth, people at USIA were less troubled by being called propagandists than the journalists who currently work for USAGM. Edward R. Murrow, the legendary journalist who ran the agency during the Kennedy administration, said that propaganda isn’t such a bad word if you’re on the right side.

Advertisement

“I don’t mind being called a propagandist,” Edward R. Murrow told a reporter at the Miami Herald in April of 1962. “So long as that propaganda is based on the truth.”

We’ll see if the Trump regime’s latest efforts to create a news network devoted to a cult of presidential personality rather than “the truth” are successful. But you can bet Trump’s cronies won’t be quite so accepting of the term “propaganda,” something that certainly would apply today, no matter how you slice it.

Advertisement

Source : Gizmodo Read More

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Tech

Charge Your Phone Wirelessly With 50% off a Multifunctional LED Lamp

Published

on

Best Tech DealsBest Tech DealsThe best tech deals from around the web, updated daily.

White Wireless Charge Lamp | $18 | Amazon | Clip coupon + code ABC88699
Black Wireless Charger Lamp | $20 | Amazon | Promo code ABC88699

When you’re ready to turn in for the night, you don’t want to forget to charge your phone— especially if your mobile device doubles as your alarm clock.

With this wireless charger lamp, you can make this crucial step of your nightly routine even easier by just setting your phone on the wireless charging pad and… well, that’s all there is to it!

Advertisement

Other functions include multiple lighting modes as well as a sleep timer option for auto shut-off of the light after 30 or 60 minutes.

This lamp can be yours in white for $18 if you clip the coupon on Amazon (it’s below the original $40 price) and add promo code ABC88699 at checkout.

You can snag the black version for $20 using the same code—no coupon though, sorry.

Don’t sleep on this deal! Who knows how long stock or the coupon code will last?

Advertisement


Source

Continue Reading

Tech

Keep That Hotdish Hot With 65% Off a Luncia Casserole Carrier, Only $11 With Promo Code

Published

on

Best Home DealsBest Home DealsThe best home, kitchen, smart home, and automotive deals from around the web, updated daily.

Luncia Double-Decker Dish Carrier | $11 | Amazon | Promo code SDDU9S7F

It has been a long time since the days we could safely have a potluck or other gatherings, but we have a fantastic deal perfect for once those times return. These double-decker Luncia dish carriers can be had for 65% off when you add promo code SDDU9S7F at checkout and clip the coupon on the site (it’s just below the price). These holders fit 9″x 13″ sized baking dishes.

Advertisement

That means you can insulate and keep two dishes of food warm for only $11 instead of $30. What’s more, your Luncia carrier will arrive by Christmas if you order today as a Prime member.

Just add promo code SDDU9S7F and clip the 5% off coupon to bring the price down to $11 for the blue or the grey option.

Advertisement

Grab this offer while it’s still around!


Source

Continue Reading

Tech

Conquer Your Pup’s Dander and Fur With $700 Off a Cobalt or Charcoal Bobsweep PetHair Plus Robot Vacuum

Published

on

Best Home DealsBest Home DealsThe best home, kitchen, smart home, and automotive deals from around the web, updated daily.

Bobsweep PetHair Plus Robot Vacuum & Mop (Cobalt) | $200 | Best Buy

Bobsweep PetHair Plus Robot Vacuum & Mop (Charcoal) | $200 | Best Buy

Allergies can be bad enough as the seasons change. Don’t let pet hair and dander add to that by vacuuming it up early and often. That chore is easier said than done— unless you have a robot vacuum to do the work for you. This lovely bright cobalt Bobsweep PetHair Plus robot vacuum and mop, only $200 today at Best Buy seems like an ideal option. That’s a whopping $700 off, by the way.

Advertisement

You can get the same deal for the charcoal version of the robot vac, too. This model is not only specially made for picking up pet hair, it self docks and charges when it’s finished with the work.

It also comes with a mop attachment, so it can take care of those kitchen floors for you as well. Grab it while it’s still available for this fantastic price!

Advertisement


Source

Continue Reading

Trending